Pacjent nie rozwiąże swojego problemu ze zdrowiem sam – potrzebuje lekarza. Lekarz potrzebuje pacjentów – został nim po to, aby pomagać pacjentom. Lekarze i pacjenci muszą więc współpracować. Pacjent chciałby darzyć swojego lekarza zaufaniem. Wzajemne zaufanie jest ważne także dla lekarzy. Sprawia, że leczenie jest skuteczniejsze.

Sprawia, że pacjentowi jest łatwiej przekazać co mu dolega i co chciałby osiągnąć. Lekarzowi ułatwia przekonanie pacjenta do wysłuchania opinii, zrozumienia diagnozy i zaleceń a potem ich przestrzegania. Dobra współpraca także bardzo ułatwia codzienne życie, czyni je przyjemniejszym. Spotykając osoby, do których mamy zaufanie i którym ufamy czujemy się lepiej i bezpieczniej.

O współpracę i zaufanie bywa trudno w codziennym funkcjonowaniu ochrony zdrowia. Pacjent ma trudności w dostaniu się do lekarza, czeka na wizytę wiele miesięcy a potem czeka pod gabinetem. Lekarz pracuje w warunkach ograniczonego czasu dla pacjenta, ograniczonych możliwości, w pośpiechu, nie zawsze ma czas na długą rozmowę. Jeśli nie mamy czasu na budowanie zaufania i współpracy, starajmy się przynajmniej o wzajemne zrozumienie i szacunek, o zrozumienie, że wielu niedogodności nie da się uniknąć, że póki co nasze oczekiwania będą większe niż możliwości. Nastawienie na wzajemną pomoc bardzo ułatwia nasze relacje nawet wtedy kiedy nie ma czasu. Proszę, dziękuję i przepraszam to krótkie słowa, które mają cudowną moc i mogą nam pomóc w zbudowaniu dobrych relacji w warunkach, które niestety często temu nie sprzyjają.